Search

Text/HTML

Ze hebben een les spelling in estafette vorm gedaan en Engelse woorden opgezocht in de omgeving. 

    

    

Met groep 8 naar een basketbalwedstrijd van Donar

    

Groep 8 geslaagd voor het schriftelijk verkeersexamen!

Landelijke opschoondag

Woensdag 28 maart hebben we met alle groepen meegedaan aan de landelijke opschoondag. Materiaal gekregen van Nederland schoon en de gemeente. Dus goed "uitgerust" gingen we allemaal op pad en ieder groepje had een eigen route. Zo hebben we Nieuwolda weer helemaal "spic en span" gemaakt. Na afloop allemaal een broodje knakworst. En complimenten voor de samenwerking, want het waren gemengde groepen. En natuurlijk dank aan de ouders die een groepje hebben begeleid. 

In groepjes aan het werk

De leerlingen van groep 8 zijn op een creatieve, onderzoekende en leerzame manier in groepjes aan het werk geweest. 

​Zo gingen ze figuurzagen, een Picasso kunstwerk tekenen, onderzoeks opdrachten uitvoeren b.v. hoeveel potgrond moet er in de moestuinbakken, een powerpoint maken over een miljoenenstad en presenteren aan de groep. 

    

    

Thema 'de gouden eeuw'

Op donderdagmiddag werken de groepen 6, 7 en 8 samen in hoeken. Het thema van de hoeken is 'de gouden eeuw'. De kinderen maken o.a. een zelfportret, een aankleedpop in de kledingstijl uit die tijd, een beroemd schilderij namaken, een muurkrant maken over een bekende schilder uit die tijd, een v.o.c. kwartet maken, informatie zoeken en vragen beantwoorden over kunst uit het rijskmuseum, een schilderij grappig maken d.m.v. tekstballonnen. Hier werken ze met veel plezier aan. 

   

​Meer foto's staan in het fotoalbum.

 

Schilderen met je voet

Groep 8 is aan het schilderen met de voet.
​Dit lijkt makkelijker dan het is. Het blijkt toch best moeilijk te zijn om je voet te besturen. Toch zijn er mooie kunstwerken gemaakt. 

      

      

                                                                

Bezoek Rijksmuseum

Op 22 januari brachten de groepen 6,7 en 8 een bezoek aan het Rijksmuseum.
​Drie uur lang zaten we in de bus toen we aankwamen bij het museum. We werden in drie groepen verdeeld en kregen een rondleiding door een gedeelte van het museum. 
​We hebben kunst uit de gouden eeuw bekeken, zoals: De nachtwacht, Het joodse bruidje, V.O.C schip en een poppenhuis.
 

    

   

Basketbal clinic

Afgelopen dinsdag kregen de kinderen van de groepen 5,6,7 & 8 een basketbal clinic gegeven door twee trainers van Donar.
​Eerst leerden ze iets over de techniek van basketbal, b.v. hoe je moet dribbelen. Daarna allerlei spelvormen. En als laatste een potje basketbal.

   
   

Kerststukje maken

Donderdag 21 december hebben we met alle groepen kerststukjes gemaakt.
Klassedoorbrekend dus o.a. groep 1, 6 en 8, zodat ze elkaar konden helpen met knippen, snoeien en versieren. Maar vooral goed samenwerken.
Eerst hebben ze o.a. in hun bakjes taxus, conifeer, hulst (maar dat prikte..) kornoelje geprikt. En als je geen oase meer kon zien, dan versieren. We hadden ballen, linten, glitters in alle kleuren van de regenboog. Daarna een label met je naam eraan, en evt. nog wat spuitglitter of sneeuw.
De hulpmoeders en juffen waren erg tevreden over de resultaten, maar vooral was het een gezellige ochtend.

Excursie sluizen Farmsum/Delfzijl

Groep 8 is op excursie geweest naar de sluizen in Farmsum/Delfzijl.
We kregen veel informatie over sluizen en bruggen.
Ook mochten we zelf een sluis en brug bedienen.
Het was een leerzame excursie.

   

   

     

   

 
 

Kinderboeken project Ommelander ziekenhuis

Groep 8 is geselecteerd om mee te mogen doen aan een kinderboeken project van het nieuwe Ommelander ziekhuis. Kinderboekenschrijfster Christel Koperberg kwam bij ons op bezoek om over het project te vertellen en om samen met de kinderen te brainstormen. De leerlingen mochten ideeën aandragen voor een verhaal.
Deze ideeën worden gebruikt door de schrijfster voor het boek.

   
                                                              

Les over zoogdieren

Groep 8 krijgt les over zoogdieren die leven in Nederland. Ze plaatsen de zoogdieren op een enorme landkaart en maken in groepjes opdrachten over een zelf gekozen zoogdier. Als afsluiting spelen ze het ren je rot spel met vragen over zoogdieren.

 

   

 

Bovenschoolse organisatie