Search

De werkwijze in groep 3 en 4

Groep 3 gaat verder waarmee in groep 1 en 2 is gestart. Bij de kleuters wordt er geteld t/m 20 en kennen de kinderen al wat letters. 
In groep 3 gaan we verder met de getallenlijn t/m 100 en maken we sommen. 
Voor het leesonderwijs gebruiken we de methode 'Veilig Leren Lezen'.

In groep 4 komen daar de vakken taal en spelling bij. Wij gebruiken daar de methode 'Taal op Maat' voor. Ook ligt de nadruk nu meer op begrijpend lezen, naast het technisch lezen.
Bij rekenen worden de tafels 1 t/m 5 en 10 geleerd en begint het klok kijken.

Naast deze basisvakken blijft bewegen en samen spelen een belangrijk item in de middenbouw.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je beter leert wanneer je beweegt. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Bewegend leren geeft daarnaast meer ruimte voor sociale interactie, vrij spel en ontdekken. Zeker voor jonge leerlingen is dit fijn aangezien zij veel behoefte hebben aan spelen en bewegen. 

Enkele werkvormen

  • Ren je rot: de leraar noemt een woord met een tweetekenklank en de leerlingen rennen naar de hoepel met de juiste klank.
  • Zoekspel: op het schoolplein liggen enkele letters verspreid van elkaar. De leerlingen pakken een kaartje met een afbeelding en zoeken de letter die bij het plaatje hoort.
  • Pionnenrace: maak met pionnen een grote cirkel. Elke leerling gaat bij een pion staan. De leraar noemt een som, de leerlingen rekenen de som uit en rennen net zoveel pionnen verder als het antwoord van de som.
  • Racelezen: op het schoolplein liggen verschillende leeskaarten met woordrijtjes. In tweetallen rennen de leerlingen naar een leeskaart en lezen om de beurt het woordenrijtje. De kinderen geven elkaar een high five en rennen vervolgens zo snel mogelijk naar een nieuwe kaart. 

Op deze manier proberen we goed aan te sluiten bij groep 1 en 2 en een stevige basis te maken voor de leerjaren erna.

  

Bovenschoolse organisatie