Groep 3/6

De werkwijze in groep 3 en 6

We hebben in groep 3 en 6, 17 leerlingen. 11 Leerlingen in groep 3 en 6 leerlingen in groep 6. Op de ochtenden krijgt groep 3 les van juf Sanne en groep 6 van juf Monique. In de middag voegen groep 3 en 6 zich samen. Zij krijgen dan les van juf Sanne.

Groep 3 
Groep 3 gaat verder waarmee in groep 1 en 2 is gestart. Bij de kleuters wordt er geteld t/m 20 en kennen de kinderen al wat letters. In groep 3 gaan we verder met de getallenlijn t/m 100 en maken we sommen. Voor het leesonderwijs gebruiken we de methode 'Veilig Leren Lezen'. Naast deze basisvakken blijft bewegen en samen spelen een belangrijk item in de middenbouw. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je beter leert wanneer je beweegt. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Bewegend leren geeft daarnaast meer ruimte voor sociale interactie, vrij spel en ontdekken. Zeker voor jonge leerlingen is dit fijn aangezien zij veel behoefte hebben aan spelen en bewegen.

Enkele werkvormen

  • Ren je rot: de leraar noemt een woord met een tweetekenklank en de leerlingen rennen naar de hoepel met de juiste klank.

  • Zoekspel: op het schoolplein liggen enkele letters verspreid van elkaar. De leerlingen pakken een kaartje met een afbeelding en zoeken de letter die bij het plaatje hoort.

  •  Pionnenrace: maak met pionnen een grote cirkel. Elke leerling gaat bij een pion staan. De leraar noemt een som, de leerlingen rekenen de som uit en rennen net zoveel pionnen verder als het antwoord van de som.

  • Racelezen: op het schoolplein liggen verschillende leeskaarten met woordrijtjes. In tweetallen rennen de leerlingen naar een leeskaart en lezen om de beurt het woordenrijtje. De kinderen geven elkaar een high five en rennen vervolgens zo snel mogelijk naar een nieuwe kaart. Op deze manier proberen we goed aan te sluiten bij groep 1 en 2 en een stevige basis te maken voor de leerjaren erna.

Groep 6

In groep 6 leren we zelfstandig werken maar ook samenwerken. Sociaal-emotionele lesmethode Kwink helpt ons hierbij. Het huiswerk krijgt een steeds grotere rol, in deze groep leren we hoe we daar verantwoordelijk mee omgaan. In groep 6 krijgen we ook nieuwe vakken aangeboden. We werken aan Engels aan de hand van Engelstalige liedjes. Aardrijkskunde, geschiedenis, topografie en natuur/techniek worden behandeld én getoetst. De expressieve vakken blijven uiteraard ook een rol spelen. Muziek, tekenen en beeldende vorming worden structureel aangeboden. Naast 2 uur gymles per week krijgt groep 6 regelmatig de kans om bewegend te leren, dit doen we het liefst buiten. De verwerking van de lesstof in de buitenlucht is goed voor onze hersenen die nog volop in

ontwikkeling zijn. De basisvaardigheden zijn een belangrijk onderdeel. Lezen heeft een grote rol, zowel technisch als begrijpend lezen. In groep 6 leren we rekenen tot 10.000, rekenen met breuken, cijferen en blijven we de groep 5 stof regelmatig herhalen.

Voor beide groepen geldt dat we vanaf 8.00 uur starten met de inloop. Op de tafels van de leerlingen ligt dan een opdracht klaar. Om 8.15 uur starten we met de lessen.

Groetjes, juf Sanne en juf Monique

 

SOOOG magazine - Oktober 2024

Gepubliceerd door: SOOOG
Verbeelden en verwonderen! Onderwijs, cultuur en zorg zijn elkaars partners.
 

Nieuwsbrief ouder(s)/verzorger(s) - juli 2024

Gepubliceerd door: SOOOG
Voor de laatste keer een voorwoord van Jaap én Janny waarin Janny terugblikt op de afgelopen vierenhalf jaar. Verder verwelkomen wij onze nieuwe directeur Onderwijs & Personeel en is er een webinar voor ouder(s)/verzorger(s). Veel leesplezier en alvast een hele fijne vakantie gewenst!
 

SOOOG Magazine - februari 2024

Gepubliceerd door: SOOOG
Opgroeien doe je maar één keer! Opgroeien vraagt in deze snel veranderende wereld zowel thuis als op het kindcentrum om een sterkte en stabiele pedagogische basis. 
 

 Kindcentrum Letterwies

Directeur: Manon Zomer

Meidoornstraat 20
9944 AR Nieuwolda

0596 - 54 12 65

obsletterwies@sooog.nl